De manier waarop uw klacht wordt afgehandeld, hangt af van de inhoud van uw klacht en uw bedoeling daarmee. De klachtenprocedure van STIELO verloopt als volgt:
De ontvangst van uw brief wordt binnen 5 werkdagen schriftelijk of mondeling aan u bevestigd.
Zorggroep STIELO is aangesloten bij een onafhankelijke Klachten- en geschillenommissie. Indien u zich niet kunt vinden in het resultaat van de interne klachtenafhandeling, dan kunt u uw klacht voorleggen aan deze onafhankelijke klachten- en geschillencommissie: Stichting Klachten en geschillen Eerstelijnszorg Postbus 8018 5601 KA Eindhoven. Telefoon: 088-0229100
Wanneer de klachtencommissie uw klacht ontvangt, dan worden u en de betrokken zorgverlener geïnformeerd over de te volgen procedure. Om uw klacht goed te kunnen beoordelen, verzamelt de klachtencommissie alle informatie die zij daarvoor nodig heeft. Daarna zal de klachtencommissie komen tot een uitspraak.
Ook kan de klachtencommissie u en uw zorgverlener en/of de zorggroep de gelegenheid geven de klacht toe te lichten en erop te reageren. Uiteindelijk volgt er een uitspraak over de klacht waarin de Klachtencommissie zegt of de klacht al dan niet gegrond is. De klachtencommissie doet geen bindende uitspraken. De zorgverleners en de zorggroep zijn dan ook formeel niet verplicht om de uitspraak van de commissie op te volgen. De praktijk wijst echter uit dat de zorgverleners terdege rekening houden met de adviezen en aanbevelingen van de klachtencommissie.