Bewegen en sporten

Meer informatie

* verplichte velden

Wat is gezond bewegen?

Gezond bewegen betekent elke dag actief zijn. Dit kan al door dagelijks minstens een half uur matig intensieve inspanning. Dat is het makkelijkst vol te houden wanneer u de activiteit inbouwt in uw dagelijks leven, bijvoorbeeld door te tuinieren, stevig te wandelen of de fiets te pakken naar het werk of voor een boodschap. U kunt het half uur verdelen over bijvoorbeeld drie keer tien minuten of twee keer een kwartier. U kunt ook kiezen voor sporten of bewegen in groepsverband of onder begeleiding. 
 

Vijf adviezen

1. Beweeg vijf dagen per week.
Probeer vijf dagen of meer een half uur per dag actief te bewegen. Bijvoorbeeld iedere dag drie keer tien minuten. Of twee keer een kwartier, dat maakt niet uit. Als u maar in totaal een half uur per dag extra beweegt. Actief bewegen is bijvoorbeeld fietsen, wandelen of in de tuin werken.Let op: iedere dag een half uur bewegen is beter dan twee keer per week een uur hard sporten.

2. Kies een beweging die goed voor u is.
Het is belangrijk dat u sneller gaat ademhalen, gaat zweten en dat uw hart sneller gaat kloppen. Pas wel op dat u niet te veel doet. Tip: u moet tijdens het bewegen gewoon kunnen praten. Kunt u niet meer praten, wordt u duizelig of krijgt u het benauwd? Doe het dan even rustiger aan. Als u iedere keer klachten krijgt als u beweegt, neem dan contact op met uw huisarts of fysiotherapeut. Zij kijken dan welke beweging goed voor u is.

3. Bewegen is leuk.
Beweeg op een manier die u leuk vindt en die het beste bij u past. U kunt ook afwisselen. Bijvoorbeeld de ene dag fietsen, de andere dag zwemmen of wandelen. Als u vaker beweegt, dan gaat het steeds makkelijker. En uw conditie wordt beter.

4. Samen bewegen.
U kunt het gemakkelijker volhouden als u samen beweegt. Spreek bijvoorbeeld af met een vriend of vriendin. Of ga naar een sportcentrum bij u in de buurt. Daar zijn deskundigen die u willen helpen. De website beweegmaatje.nl kan ook een uitkomst bieden.

5. Vaker bewegen.
Probeer vaker te bewegen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift. Pak de fiets in plaats van de auto. Wandel naar de brievenbus of naar de winkel. En let erop dat u niet uren op een bank of stoel zit, bijvoorbeeld als u televisie kijkt of achter de computer zit. Probeer ook dan te bewegen.

STIELO zorgverleners


 

 

Apotheek
Apotheek
Diëtist
Diëtist
Ergotherapeut
Ergotherapeut
Fysiotherapeut
Fysiotherapeut
Huisarts
Huisarts
Logopedist
Logopedist
Oefentherapeut Cesar
Oefentherapeut Cesar
Pedicure
Pedicure
Podotherapeut
Podotherapeut
Psycholoog
Psycholoog
Verloskundigen
Verloskundigen
Zorggroep
Zorggroep